O altfel de lectie de muzica

De aproximativ o luna aflasem ca trebuie sa dau un feedback Anei cu privire la activitatile didactice din cadrul proiectului ,,Ora Aspire” (proiect intern Aspire for Teachers). Vestea nu a putut decat sa ma bucure, deoarece stiam ca vor urma cateva ore de analiza a unor lectii inedite din care voi avea multe de invatat.

Pe Ana am cunoscut-o in septembrie, in cadrul proiectului educational Aspire for Teachers. Era acel om pe langa care toata lumea isi dorea sa stea deoarece era tot timpul bine dispusa, spunea glume, era pozitiva si vorbea cu drag despre activitatile ei de la clasa. Avea ceva aparte, iesea in evidenta cu seninatatea cu care aborda subiectele. Aflasem ulterior ca ea este autorul activitatilor extraordinare de pe pagina de facebook ,,Mai multa educatie muzicala in scoli”, in care promoveaza activitati de bune practici in cadrul orelor de muzica. Ii urmaream pagina inca din facultate si preluam unele ideile in predarea muzicii la clasa iar faptul ca acum o cunosteam in persoana nu putea decat sa ma bucure.

    ,,Ora Aspire” avea ca obiectiv principal  organizarea unei activitati didactice de calitate care sa vina cu un suflu nou si care sa inspire atat elevii cat si alte cadre didactice. Mai concret, un grup de profesori care au participat la programul Aspire for Teachers din toamna anului 2016 s-au organizat in a desfasura cate o lectie cu practicile si tehnicile invatate in cadrul cursului, inregistrand video ora, apoi impartasind-o cu ceilalti profesori ce si cerand feedback.

Pentru Ana nu a fost ceva complicat deoarece aceasta ora Aspire o desfasura la clasa in mod obisnuit.  Ea face ca totul sa para atat de simplu si eficient, incat ai impresia ca esti un muzician innascut.  In demonstratiile ei am vazut elevi care nu se plictisesc la ora de muzica si o percep ca pe o materie de sine statatoare, ceea ce este rar intalnit din pacate. Foloseste in activitati instrumente de percutie, cum ar fi Boomwhackers-urile (tuburi colorate in functie de inaltimea notei). Este foarte important ca la ora de muzica elevul sa fie in centrul activitatii didactice. La ora, este necesar sa fie lasati si incurajati sa isi exerseze abilitatile pentru ca  stim bine ca doar exersand isi poti forma talentul muzical. De asemeneam introducand atat muzica actuala  cat si cea clasica in activitatile sale, Ana reuseste sa pastreze interesul copiilor pentru ora si in acelasi timp sa aduca diversitate in ceea ce invata.  In acelasi sens, ii invata pe copii termeni si definitii legate de gamele muzicale pe ritmuri de rap pentur a fi mai usor de asimilat.... Da, e o metoda inedita, cu care ea reuseste sa faca din ora de muzica o sarbatoare de fiecare data.

Dupa analizele pe care le-am facut asupra activitatii ei, am vazut inca o confirmare a faptului ca se poate. Ea a reusit sa aduca o noua valoare orei de muzica si sa o aduca in randul materiilor indragite de elevi.

Un alt aspect important este acela ca Ana isi doreste ca pe viitor sa publice un ghid metodologic atat pentru profesorii de muzica cat si pentru invatatori. El va contine un gid de bune practici care se pot aplica in lectiile de muzica pentru fiecare nivel de varsta. Abia asteptam!

La fel ca si Ana, mai sunt inca multi alti profesori din comunitatea Aspire, care au demonstrat ca le pasa si ca pot transforma activitatea didactica intr-una inedita, cu multiple experiente, de unde elevul sa iasa invingator. O sa revenim si cu alte povesti de la activitatile din cadrul proiectului ,,Ora Aspire” . Speram sa va inspire!