Am cautat sa fiu un profesor atipic, pentru elevii mei

Nick Munteanu are 40 de ani si este profesor de limba engleza la Scoala Gimnaziala "Mihai Eminescu" Buhusi, judetul Bacau, din anul 2000. Locuieste si profeseaza in orasul natal, Buhusi, dupa ce a absolvit 12 clase chiar aici si a urmat, ulterior, cursurile Facultatii de Litere si Stiinte din cadrul Universitatii "Vasile Alecsandri" din Bacau. Nick a acceptat sa ne impartaseasca gandurile lui despre primii ani petrecuti in domeniul care i-a devenit atat de drag si caruia i s-a dedicat din tot sufletul: invatamantul.

Imi aduc foarte bine aminte de primii ani ca profesor pentru ca dadusem examen de titularizare direct la scoala actuala, care era si este considerata cea mai buna scoala din oras, fara lipsa de modestie. Avand printre cei mai buni elevi din zona si noi, ca profesori, trebuia si trebuie sa oferim calitate, sa ii "provocam" permanent pe elevii nostri. Cele mai mari provocari au fost legate de lipsa manualelor adecvate pentru nivelul de cunostinte al elevilor. La vremea aceea nu era xerox in scoala, nu aveam casete sau CD-uri la dispozitie. Mai pe scurt, lipsea tehnologia si trebuia sa facem testele scrise de mana, iar toate materialele erau si ele scrise de mana. Realizez acum cat de mult s-a schimbat modalitatea de predare de 18 ani incoace.

Cred ca, inspirat de metodele neconventionale uneori, am cautat sa fiu un profesor atipic, pentru elevii mei, pentru ca nu voiam sa vad crispare si teama in ochii lor. Activitatile mele cele mai dragi erau si sunt orele mele toate, in care, tot timpul, vreau sa ii inteleg pe elevi, sa imi dau seama de greutatile cu care se confrunta acestia atunci cand invata o limba straina.

Nick a aflat despre programul Aspire for Teachers de la o fosta eleva, Elena Zaharia, participanta la Aspire High School in anul 2015. Ea a putut face recomandari pentru programul-pilot Aspire for Teachers 2016. Desi a aflat de recomandare acesteia, i-a spus din prima ca sigur nu va fi selectionat la final. Increderea i-a dat-o tot ea, iar Nick sustine ca Elena i-a deschis ochii si mintea, aratandu-i de ce merita sa ajunga acolo.

Tot ce am scris in formularul de inscriere a fost o trecere in revista a activitatii mele si atunci am realizat cat de multe faceam cu elevii, la clasa. Increderea mi-o dau tot elevii, ma simt cel mai bine cu ei in clasa. Au energia aceea cu care ma incarc ori de cate ori ii vad. In ajunul zilei mele de nastere, am avut interviul cu Ruxandra Manea, mi-l aduc aminte perfect! Cred ca a durat asa de mult pentru ca m-am simtit bine vorbind despre mine si despre activitatea mea. Cand am primit mail cu mesajul ca am fost acceptat la program, am zis ca sigur e o greseala. Ma tot intrebam de ce m-au acceptat, era ireal, niciodata nu mi se intamplase asa ceva. Totul s-a datorat unei eleve care a avut incredere in mine.

Anul 2016 a fost un an de cotitura pentru mine. Ma gandeam ca o sa ajung la program si ca o sa ma fac de rusine acolo. Din primul moment, insa, am vazut ca toti suntem la fel, fara aere de vedete, de superioritate. Nu s-a vorbit deloc despre subaprecieri, nu au fost discutii in contradictoriu. M-am simtit perfect, parca ii cunosteam pe oamenii de acolo de o viata, dar nu reusisem sa ne intalnim vreodata.

Aspire schimba vieti, creeaza legaturi trainice pe viata, aduna oameni frumosi care au un scop comun: elevul, cum sa realizezi lectii de calitate pentru elev, pentru a-i imbunatati dezvoltarea. Activitatea in echipa e foarte interesanta, mai ales ca suntem din zone diferite si toti vor sa impartaseasca din experienta lor. Sentimentul este unic, nu il poti descrie decat daca stai printre membrii Aspire. Cand muncim impreuna, suntem permanent zambitori, pozitivi, de ajutor si productivi, fiecare venind cu ideile proprii.

Viata mea s-a schimbat complet dupa Aspire 2016 si am optat sa continui munca alaturi de unii colegi in echipa de organizare: Daniel Georgescu, Mihaela Pavel, Stefan Apavaloaie, Aurelia Nicolae, Mirela Vilcu, Raluca Dumitru. Am muncit impreuna pentru realizarea diverselor evenimente pentru comunitatea Aspire for Teachers: ”Ora Aspire”, cu planuri de lectii de pus in practica la clasa, webinarii desfasurate in colaborare cu personalitati din sfera educatiei: Ovidiu Panisoara, Oana Moraru, Amalia Sterescu, Catalin Stoica, Alexandru Agarici.

Nu vreau sa enumar prietenii pe care mi i-am facut aici, pentru ca toti imi sunt prieteni de valoare si relationez foarte bine cu majoritatea, pentru ca Aspire este un program care are viziune, claritate si un plan de actiune pe viitor. Am fost ales sa particip la programul din 2017 in calitate de ”diriginte” al noii generatii de profesori, postura in care m-am aflat alaturi de Carmina Trambitas Vakulovski, care a participat si ea la Aspire for Teachers 2016.  Acolo am vazut totul din alt punct de vedere, mai ales ca, de la un an la altul, am vazut cat de mult am evoluat ca si comunitate. Cred ca cel mai mult conteaza aici faptul ca toti ne implicam voluntar si din pasiune. Lucrurile se pot schimba incetul cu incetul.

Aspire for Teachers ofera calitate, incredere in fortele proprii, resurse din partea membrilor pe care le poti folosi la clasa, in comunitatea din care provii, ofera intalniri cu oameni din educatie, cu oameni care fac lucruri de calitate si care vor sa le transmita mai departe.

Interviu realizat de Adina Stratulat, Alumna Aspire for Teachers 2017