Secretul este sa-ti cunosti elevii!

Eroul povestii de astazi este un alt profesor, membru al comunitatii Aspire for Teachers, cadru didactic cu experienta, caracterizat de o incredibila dedicare si „daruire de sine” pentru ceea ce inseamna lumea educatiei si lumea culturii. Carmina Vakulovski este o persoana despre ale carei implicatii in lumile amintite anterior am putea povesti multa vreme. Cum spunea o colega de-aici, de la Aspire, alaturi de Carmina am putea scrie un intreg roman.

Carmina Vakulovski face timpul sa treaca frumos si usor: poti sta de vorba ore si ore cu ea, poti invata multe din experienta ei si te poti lasa si tu inspirat sa daruiesti putin din a ta. Pentru ca ea are multe de oferit si chiar o face. De altfel, ce poate fi mai graitor decat importanta si deloc usoara munca pe care o realizeaza in cadrul comunitatii Aspire for Teachers (AfT), in cele doua echipe din care face parte si, continua munca pe care o realizeaza in afara comunitatii. Se dedica multor activitati diferite, impreuna cu elevii sai de clasa a II-a, cu elevii de liceu, cu elevii implicati in alte activitati extracurriculare, cu studentii care au norocul sa invete de la cea mai potrivita persoana sa faca toate acestea.

Am cunoscut-o pe Carmina din aceasta postura si, inca de la inceput m-a surprins legatura stransa dintre ea si elevii sai, toti elevii sai, de la cei mici pana la noi, studentii. Am remarcat atunci cat de frumoasa era relatia cu liceenii, cat de apropiati erau si nu m-am putut gandi decat ca tare norocoasa as fi daca si copiii mei ar avea pe cineva precum este Carmina, in special in dificila postura de licean.

Carmina a inceput ca absolvent de liceu pedagogic, liceu pe care l-a iubit si il va iubi mereu. Stiu asta pentru ca fata i se lumineaza cand vorbeste despre elevii sau activitatile de aici, de la Liceul Andrei Muresanu Brasov. Viata a purtat-o si pe alte drumuri, caci este dornica sa faca mai tot timpul ceva nou, ceva diferit, asa ca a activat o perioada in domeniul juridic, licentiata fiind in stiinte juridice. S-a reintors repede la prima dragoste, educatia, desi nu a fost usor sa-ti reia pozitia in aceeasi draga institutie unde a inceput totul. In aceasta calatorie a activat si la CCD Brasov, la ISJ Brasov, la Ministerul Educatiei, chiar.

Experientele Carminei din afara lumii educatiei au fost insa valorificate in folosul educatiei. Si cum s-ar putea imbina mai bine lumea stiintelor educatiei cu lumea stiintelor juridice, decat prin faptul ca aceasta doamna va preda elevilor de liceu o noua disciplina: Educatia juridica.

Pasiunea pe care o pune in tot ceea ce face se simte de la orice distanta. Am intrebat-o care dintre toate aceste activitati ii este cea mai draga si, neputand alege una dintre ele, mi-a vorbit despre cea mai veche. Un concurs cu biciclistii, la care a pregatit copii inca din primul an al carierei, concurs pe care nu l-a intrerupt niciodata, nici macar atunci cand activa in celalalt domeniu.

Carmina vorbeste cu pasiune despre a doua activitate din categoria celor mai vechi, munca la clasa, deopotriva cu cei mici si cei mari. Ii plac activitatile extrascolare, stim deja. A implicat liceenii in Olimpiada Animatorilor, o activitate mai putin cunoscuta, din care, insa, cei implicati au avut numai de castigat.

De ce se implica atat de mult in activitati nonformale? Pentru ca acesta este secretul in reusita incercarii de a crea elevului o relatie frumoasa cu „scoala”.

„Cu elevii de liceu e putin diferit fata de ceea ce se intampla cu cei de nivel primar si cu cei din gimnaziu. Ei au alta putere de intelegere si pe ei ii poti implica foarte mult sa lucreze cu colegii lor mai mici... Ei sunt satui de ceea ce inseamna partea formala a scolii.(...) Daca tu ai disponibilitate, timp si daca iti place sa te implici in activitati nonformale cu ei, automat ii atragi si acest lucru se intampla cu toti.”

De fapt, secretul este sa-ti cunosti elevii, iar „ca sa cunosti un elev sau un om in general mai bine, trebuie sa-l vezi in cat mai multe contexte diferite si mai ales atunci cand nu este incorsetat, prins intr-un mediu in care nu se poate exprima cum, din pacate, este in clasa”.

Carmina imparte, da mai departe tot ceea ce a primit de la cei din jurul sau, o alta calitate notabila a unui profesor adevarat. Ea este cea care a infiintat grupul Partners pentru parinti, cadre didactice, studenti, grup cu ajutorul caruia promoveaza oamenii cu potential si care vor sa se implice.

Cu asemenea realizari, cu asemenea calitati, simtind ca se petrece ceva deosebit, ceva valoros, Carmina isi gaseste locul in Aspire for Teachers, despre care afla de la fosti elevi care au participat la Aspire Accademy si Aspire High School, de la parinti ai fostilor elevi si nu numai.

Iata ca si atunci cand vorbeste de Aspire fata i se lumineaza si cuvintele de admiratie incep sa sa domine conversatia. Pentru Carmina, un mare merit al Aspire este ca nu vorbim despre un curs oarecare de la care pleci cu ceva usor de uitat. „Aspire este altceva!  Aprecieza viziunea oamenilor implicati in AfT, pentru ca ei, odata ce-au incheiat formarea, au solicitat cursantilor implicarea pe baza de voluntariat in viitoare echipe. Si pare ceva de bun-simt sa aplici, sa te implici, tinand cont ca „am beneficiat de o expertiza valoroasa a unor oameni absolut speciali”.

Aspire for Teachers a impresionat-o prin deschiderea care caracterizeaza membrii comunitatii si prin modul in care s-a format si se dezvolta echipa, pe care o percepe chiar „ca o familie, tinem unii la altii, ne bucuram de fiecare data cand ne vedem, ne bucuram sa impartasim celorlalti noutati (...) oamenii fac foarte mult cu suflet si chiar simt ca trebuie facut ceva in sistemul de invatamant din Romania”. Mai mult, o impresie puternica, o lasa „fetele” care organizeaza AfT, fetele care „au o viziune din afara sistemului (...) care in permanenta se gandesc la cum ar trebui sa arate profilul elevului care va termina peste cinci ani, peste zece ani, peste cincisprezece ani”: Alexandra, Roxi, Ana, Teo. La toate se adauga flexibilitatea echipei, fiecare facand ce poate, cand poate.

Ce face Carmina in echipa de Community Engagement? Aceasta echipa incearca sa creioneze lucrurile ce trebuie facute mai departe: cum se va desfasura urmatoarea sesiune, cum se organizeaza „Caravanele Aspire”, toate acele activitati prin care se doreste diseminarea unor bune practici, reunirea membrilor marii echipe, si, mai ales crearea unui context care sa faca din realizarile Aspire ceva vizibil.

Aspire a produs multe schimbari in viata Carminei, de la imbunatatirea managementului timpului, din dorinta de a participa la cat mai multe webinarii si sedinte, la munca efectiva la clasa, unde incearca sa aplice valoroasele experiente traite alaturi de speakerii nostri, pana la legarea unor relatii cu oameni deosebiti, care ii ofera comfort si o stare de bine.

Cum era, cum este sistemul educational romanesc, ne intrebam, discutand despre Aspire si despre schimbarile pe care inca ni le dorim. Aruncand o privire in trecut, Carmina iti aminteste de greutatile cu care se confruntau cadrele didactice in urma cu cateva zeci de ani, in principal datorita lipsei tehnologiei si a greoaiei circulatii a informatiei. Astazi, in schimb, una-doua, imprimam un numar impresionant de materiale, impartim informatii si idei rapid, cu ajutorul internetului.

Mai important, poate, este ca elevii nostri sunt diferiti, lucru firesc in evolutia umanitatii, dar care cere o abordare diferita. Carmina a simtit aceste schimbari si, dorind sa-si inteleaga elevii, sa raspunda cerintelor acestei generatii, gaseste energie si putere sa se perfectioneze in permanenta. Ce-i lipseste sistemului de astazi, insa? Simplu: viziunea! Pentru Carmina, profesorul este „esential” la acest capitol: un om provocat sa gaseasca solutia intre a lucra cu copiii din tot sufletul si cu toata energia si a-si proteja propria sanatate si familia.

Despre respectul pe care breasla aceasta a cadrelor didactice l-a pierdut pe drum, Carmina ne spune ca depinde foarte mult de chiar cadrele didactice, care trebuie sa stabileasca niste limite clare in relatia cu cei din jur, atunci cand acestia devin oarecum nedrepti. Uneori, este necesar sa devina mai „vocali”, si, poate cel mai important, sa fie demni de profesia lor.

Iata povestea unui om care cunoaste sistemul educational romanesc, asa cum este el astazi, il cunoaste si asa cum era in urma cu doua decenii si creioneaza, alaturi de colegii Aspire si nu numai, felul in care va arata in viitor.

 

Poveste scrisa cu drag de Simona Veres, Alumni Aspire for Teachers 2017